Na srebrnym globie. Kostiumy odnalezione - wystawa kostiumów filmowychData rozpoczęcia: 2019-06-11 Czas wystawiania: 25.04-23.05.2019 r. Film Andrzeja Żuławskiego "Na srebrnym globie" jest uważany za jeden z najbardziej ambitnych filmów fantastycznonaukowych w polskim kinie, a historia jego powstanie jest niezwykle dramatyczna.Reżyser podjął się adaptacji tzw. trylogii księżycowej napisanej przez jego dziadka stryjecznego Jerzego Żuławskiego. Film został zrealizowany z niezwykłym rozmachem, zdjęcia robione były m.in. na bałtyckich wydmach, pustyni Gobi, w górach Kaukazu, podwrocławskich mokradłach, w Krakowie, Szczecinie czy Wieliczce. W momencie gdy film był gotowy w niemalże 90% zdjęcia przerwano, wiosną w 1977 roku, pod pretekstem przekroczenia budżetu. Ostatecznie film ukończono prawie 10 lat później, a w Polsce został wyświetlony w 1987 roku. Historia przedstawiona w Na srebrnym globie ma ponadczasowy wymiar. Porusza kwestie wolności, szaleństwa, upadku utopijnego społeczeństwa, potrzebie wiary i miłości. Władze komunistyczne dostrzegły w tym zagrożenie dla własnej propagandy i na polecenie ówczesnego Ministra Kultury Janusza Wilhelmiego produkcja została przerwana. Wszystkie dekoracje, scenografia i kostiumy znajdujące się wówczas nad Bałtykiem zostały wrzucone do wykopanego rowu i spalone.
Po latach okazało się, że część kostiumów z planu wrocławskiego ocalała i obecnie znajduje się w kolekcji Centrum Technologii Audiowizualnych we Wrocławiu.
Projektantami kostiumów są Magdalena Tesławska oraz Krzysztof Tyszkiewicz. Stanęli oni przed niesamowicie trudnym zadaniem i stworzyli niezwykłe dzieła, które robią ogromne wrażenie na dużym ekranie. Na srebrnym globie w warstwie stylistycznej jest mieszanką futurystycznych wizji podróży w kosmos oraz cofnięcia się do początków istnienia cywilizacji. Widać to w kostiumach i materiałach użytych
do ich stworzenia. Z jednej strony możemy zobaczyć kosmiczne skafandry i hełmy, z drugiej stroje przypominające szaty ludzi pierwotnych nawiązujące do szamanizmu. Magdalena Tesławska i Krzysztof Tyszkiewicz w swoich projektach pokazują podejście organiczne – wykorzystują dzianiny, skórę, rogi, końskie włosy i łączą je z metalem i przędzą szczelinową. Dzięki nim możliwe jest stworzenie unikalnych faktur, które nadają autentyczności postaciom i doskonale oddają reżyserską wizję Żuławskiego. Kostiumy są niezwykle dopracowane w każdym aspekcie. Autorzy zadbali też o detale: odpowiednią biżuterię czy malunki zdobiące twarze bohaterów. Widzimy to na wyjątkowych projektach zachowanych przez rodzinę Magdaleny Tesławskiej, które zdają się nawiązywać do wizerunku plemion Maorysów z Nowej Zelandii, Indian z plemienia Caduveo czy rdzennych mieszkańców Tahiti. Kolekcja udostępniona przez Centrum Technologii Audiowizualnych we Wrocławiu pozwala z bliska przyjrzeć się tym niezwykłym kostiumom, które robią ogromne wrażenie nawet w dzisiejszych czasach.
Podczas wystawy zostaną zaprezentowane kostiumy i projekty kostiumów i rekwizytów autorstwa Magdaleny Tesławskiej i Krzysztofa Tyszkiewicza udostępnione przez Centrum Technologii Audiowizualnych we Wrocławiu. Wystawa zostanie wzbogacona o książki, albumy i czasopisma filmowe na temat postaci Andrzeja Żuławskiego i jego filmów.
* Tekst opracowany na podstawie Moda i Kino. Kostiumy z kolekcji CeTA w Pawilonie Czterech Kopuł. autorstwa Małgorzaty Możdżyńskiej-Nawotka, Wrocław 2017
Opieka artystyczna: Maria Anna Duffek ( Centrum Technologii Audiowizualnych we Wrocławiu )
Koordynatorzy projektu: Iga Bielińska (Katedra Wiedzy o Filmie i Kulturze Audiowizualnej UG), Tomasz Pupacz (Akademickie Centrum Kultury UG ACK Alternator), Katarzyna Wawrzynkowska, Marietta Tiszbein (Biblioteka Główna Uniwersytetu Gdańskiego)
Projekt graficzny plakatu: Karina Żurawska
Organizatorzy: Akademickie Centrum Kultury UG Alternator, Dyskusyjny Klub Filmowy UG Miłość Blondynki, Katedra Wiedzy o Filmie i Kulturze Audiowizualnej UG, Biblioteka Główna Uniwersytetu Gdańskiego we współpracy z Centrum Technologii Audiowizualnych we Wrocławiu.
Projekt zrealizowany w ramach statutowej działalności Akademickiego Centrum Kultury Alternator UG.
Zdjęcia: Alicja Weydmann Autor wystawy: Iga Bielińska, Tomasz Pupacz, Katarzyna Wawrzynkowska, Marietta Tiszbein. Zdjęcia z wystawy: Wszystkich zdjęć: 11
|